Is palmolie terecht gehaat?
Wanneer een bedrijf actief is in een gehate sector, kan de koers voor lange tijd laag zijn, en mogelijk is dat ook terecht. Als echter de sector gehaat wordt, maar de redenen waarom niet van toepassing zijn op het bedrijf, dan is het een ander verhaal. Kan zo'n bedrijf uit de schaduw treden van zo'n gehate sector? Is de perceptie van de hele sector misschien gebaseerd op zaken die vandaag niet meer, of minder voorkomen?
Ik heb het hier over palmolie. Als we nuchter naar palmolie kijken, zonder emotie, zien we hoe onmisbaar het is. Volgens de website palmoilscorecard.panda.org, een website van het WWF, is palmolie goed voor 60% van alle verhandelde plantaardige olie. Het is aanwezig in 50% van alle verwerkte producten zoals diepvriespizza, noodles, chocolade, personal care en schoonmaakproducten. Ook in 70% van alle cosmetica vinden we bestanddelen van palmolie.
Het WWF geeft ook aan dat palmolie het meest efficiënt is om te produceren per hectare grond. Volgens het WWF brengen andere plantaardige oliën 4 tot 10 keer minder op op dezelfde grondoppervlakte. Daarnaast gebruiken ze over het algemeen ook minder water en meststoffen. Met andere woorden, misschien moet er anders worden gekeken naar palmolie. En ik kies daarin één van de, zo niet het, beste bedrijf.
Ik stel je voor aan: