Korte omschrijving
Luceco is een Brits bedrijf opgericht in 1941, toen nog onder de naam British General, actief in elektrisch materiaal gaande van stopcontacten, schakelaars, klemmen, kabelgoten,socketten, timers, zekeringen, elektriciteitskasten, isolatietape...
In 2000 fuseerde British General met Masterplug, bedrijven die actief zijn in wat zij “Portable Power” noemen. Denk hierbij aan verlengkabels, reisadapters en vergelijkbare producten. Tegelijk met deze fusie vond een managementbuy-out plaats, en werd een productiefaciliteit in China geopend.
Sinds 2013 is Luceco ook actief in LED-verlichting, onder andere onder de merknaam Luceco. Het productgamma werd verder uitgebreid met strategische overnames, zoals die van Kingfisher Lighting. In 2021 kochten ze DW Windsor, en in 2022 volgde de overname van Sync EV, een producent van laadpalen voor elektrische auto’s. Vorig jaar voegden ze ook D-Line (kabelmanagement) en CMD toe. CMD is een specialist in elektriciteitsoplossingen voor de werkplek, zoals stopcontacten, verdeeldozen en ergonomische monitorarmen.
Luceco heeft een duidelijke focus op strategische overnames die goed aansluiten bij hun markt, maar niet per se al in hun bestaande productgamma aanwezig zijn. Sync EV is daar een goed voorbeeld van. Dankzij hun bestaande distributienetwerk naar professionele elektriciens kan Luceco laadpalen makkelijker verkopen dan veel concurrenten in dit segment. Elektriciens kennen de producten van Luceco al, zoals wanddozen en schakelaars, wat vertrouwen wekt bij klanten.
Waarom we Luceco selecteerden
Luceco heeft de wind in de rug van de groene transitie, maar is niet afhankelijk van overheidsregulering om zijn producten aantrekkelijk te maken. Met sterke merken, een divers assortiment en een leidende positie in meerdere niches is het een dominante speler in zijn thuismarkt, die goed is voor meer dan 80% van de omzet.
Luceco opereert ook in een aantrekkelijke en begrijpelijke markt die snel groeit en minder cyclisch is dan andere bouwgerelateerde sectoren. De eerder genoemde productie in China vormt weliswaar een risico, maar is tegelijkertijd een grote troef. Tijdens de pandemie wist Luceco door hun eigen productie niet alleen tekorten te voorkomen, maar ook hun voorraden op te drijven, terwijl concurrenten met lege handen stonden.
Ze slaagden er de afgelopen jaren ook in hogere marges te genereren dan hun concurenten. Of we kunnen spreken van echte pricing power, betwijfel ik. Veel van hun producten lijken te gemakkelijk inwisselbaar voor die van concurrenten, waardoor kwaliteit en merknaam slechts een beperkt voordeel bieden. Toch heeft Luceco bewezen de gestegen kosten en inflatie effectief te kunnen doorberekenen, wat getuigt van solide operationele efficiëntie.